Cursul „Asistența logopedică” este consacrat aspectelor teoretico-aplicative și formării competențelor profesionale ale specialistului logoped. Cursul de Asistență logopedică, se încadrează în categoria unităților de curs de specialitate a domeniului de formare profesională 0111 ŞTIINŢE ALE EDUCAŢIEI și permite abordarea din perspectivă științifică a programului de master Logopedia, cu focalizare pe subiecții educației. Rezultatele învățării urmează a fi valorificate în cadrul tuturor unităților de curs de specialitate precum și în cadrul stagiilor de practică. Cursul Asistența Logopedică are un caracter interdisciplinar, predominant aplicativ; interacționează cu domenii ştiinţifice, precum: lingvistica generală: fonetica limbii române, reguli ortografice, morfologice, sintactice; medicina: anatomia, fiziologia, neuropatologia, neurolingvistica; psihologia: psihologia generală, vârstelor, personalităţii, specială, clinică, psihopatologia, psihoneurologia, psihoterapia; pedagogia: pedagogia generală, specială, metodica predării, conjunctură care facilitează asimilarea informației/conținutului cursului, înlesnește crearea imaginii complexe despre simptomatomatica persoanei cu tulburare de limbaj şi căile de remediere a tulburăriii de limbaj. Cursul are ca scop educarea cunoștințelor și dezvoltarea abilităților și competențelor de bază a masteranzilor, pentru realizarea activității directe a logopedului cu persoanele cu tulburări de limbaj; și activității indirecte, destinată elaborării strategiilor didactice (analiza/sinteza Curriculum-lui, formularea obiectivelor, selectarea metodelor și tehnicilor de lucru, materiale didactice pentru activități etc.); include principii şi metodologii generale şi specifice de organizare a terapiei logopedice.
Consilierea psihopedagogică sau educaționala se adresează copiilor și adolescenților, oferind repere psihoeducaționale pentru sănătatea mintală, emoționala și socială a acestora.
Printre obiectivele consilierii, se numară și dezvoltarea personală a copiilor care presupune: formarea unei imaginea de sine adecvate, controlul stresului, tehnici de învațare eficiente sau identificarea opțiunilor vocaționale realiste, conforme cu aptitudinile tânărului.
Procesul de consiliere psihopedagogică are în vedere:
- Consilierea elevilor în scopul identificării metodelor adecvate de învățare
- Evaluarea rezultatelor școlare în concordanța cu standardele de evaluare
- Intervenție în cazurile de insucces școlar
- Identificarea factorilor perturbatori în procesul instructiv-educativ
- Consiliere în cazul dificultăților de învățare si performanța școlară scăzută.
- Identificarea dificultăților de adaptare a elevilor la mediul școlar, precum și a școlii la nivelul elevului.
- Orientarea în carieră a elevilor și consiliere vocațională
Obiective: *INFORMAȚIONALE:
- familiarizarea studenților cu principalele teorii și concepții din doemniul educației
integrate;
- prezentarea principiilor și metodelor fundamentale de activitate din domeniul educației
integrate;
- cunoașterea principalelor modele de organizare din domeniul educației integrate.
*OPERAȚIONALE:
- formarea capacităților necesare în vederea elaborării programelor educative
personalizate și planurilor de servicii personalizate;
- pregătirea studenților pentru a deveni, la rândul lor, formatori pentru răspândirea
cunoștințelor privind educația integrată în intreg sistemul general de invatamânt;
- dobândirea cunoștintelor necesare în vederea conducerii unui centru de integrare dintr-o
școala incluzivă;
- formarea capacităților și deprinderilor necesare colaborării cu profesorii și familiile
elevilor cu dizabilități, în procesul de aplicare a strategiilor didactice din domeniul educației
integrate.
9. Tipuri de activități didactice:
- prelegerea interactivă
- demonstrații
- studii de caz
- elaborarea Planurilor de servicii personalizate și Programe educative personalizate.
10. Modalități de evaluare:
a) curente - teste, bilete
b) finală – prin examen
Se încadrează în categoria unităților de curs de specialitate, dezvoltate și adaptate domeniilor de formare profesională. Are ca scop acumularea cunoștințelor și formarea abilităților și competențelor de bază ce permit abordarea din perspectiva științei psihologice și pedagogice a domeniului de formare profesională, cu focalizare pe particularitățile asistenței logopedice la copiii cu diferite tipuri de disontogenii. Rezultatele învățării urmează a fi valorificate în cadrul tuturor unităților de curs fundamentale și de specialitate precum și în cadrul stagiilor de practică.
Neurolingvistica este o știință care a apărut prin conexiunea dintre psihologie, neurologie și lingvistică. Ea studiază mecanismele cerebrale ale activității verbale și cele ale schimbării care au loc în momentul lezării zonelor creierului.
Acest suport prezintă cercetările fundamentale realizate de către A.R. Luria și școala științifică a sa privind analiza neuropsihologică a comunicării verbale și cercetarea apariției codării / exprimării verbale și înțelegerea / decodării exprimării verbale în cazul lezării zonelor creierului.
Pentru viitorii specialiști în domeniul logopediei este important cunoașterea mecanismelor cerebrale ale formării mesajului verbal, codificare și decodificarea lui. În intervenții logopedice este important identificarea tulburărilor de limbaj condiționate de afectarea zonelor speciale ale creierului și realizarea unei intervenției corecte, reieșind din analiza particularităților manifestării clinice