AL în d/d 2025 Asistența logopedică în disgarfie și dislexie
Grupa academică 2024-2027

Se încadrează în seria unităților de curs de specialitate și are scop asigurarea unui set de cunoștințe, abilități și competențe profesionale interconectate, focalizate pe: evaluarea școlarilor și diagnosticarea dislexiei și disgrafiei; depășirea acestor tulburări de limbaj; identificarea grupului de risc pentru realizarea intervenției logopedice precoce. Rezultatele învățării urmează a fi valorificate în cadrul tuturor unităților de curs fundamentale și de specialitate precum și în cadrul stagiilor de practică.

OSL Organizarea serviciului Logopedic (OSL)
Grupa academică 2024-2027

Cursul „Organizarea serviciului logopedic” este destinat studenților masteranzi în logopedie și are drept scop formarea unei viziuni integrate asupra modului în care logopedia se implementează la nivel național, în instituții educaționale, centre de plasament, centre comunitare și instituții medicale. Accentul se pune pe interdependența dintre legislația națională (Codul Educației, Regulamentul-cadru al Comisiei Multidisciplinare Interne – CMI, standardele educației timpurii) și practica logopedică zilnică, în care logopedul are roluri complexe: evaluator, terapeut, consilier, mediator și promotor al incluziunii școlare.

Prin parcurgerea acestui curs, masteranzii vor înțelege:

  • care sunt fundamentele normative și instituționale ale serviciilor logopedice în Republica Moldova;
  • cum se organizează și se desfășoară activitatea logopedică în diverse tipuri de instituții;
  • ce atribuții, drepturi și responsabilități are logopedul în raport cu beneficiarii: copii, familia, cadrele didactice și comisiile multidisciplinare;
  • cum se realizează proiectarea logopedică (plan anual, proiect tematic, PEI) și monitorizarea progresului copiilor;
  • de ce deontologia și colaborarea interprofesională sunt condiții indispensabile pentru calitatea intervenției logopedice.
AL în afazie Asistența logopedică în afazie
Grupa academică 2024-2027

Se încadrează în categoria unităților de curs de specialitate, dezvoltate și adaptate domeniilor de formare profesională. Are ca scop acumularea cunoștințelor și formarea abilităților și competențelor de bază ce permit abordarea din perspectiva abordării interdisciplinare (psihologice, medicale, pedagogice, logopedice) domeniului de formare profesională, cu focalizare pe subiecții cu afectarea anumitor zonelor a creierului cu specific verbal și nonverbal și posibilitățile de reabilitare. Rezultatele învățării urmează a fi valorificate în cadrul tuturor unităților de curs fundamentale și de specialitate precum și în cadrul stagiilor de practică

Consilierea Consilierea Psihopedagogică în Logopedie
Grupa academică 2024-2027

Consilierea psihopedagogică sau educaționala se adresează copiilor și adolescenților, oferind repere psihoeducaționale pentru sănătatea mintală, emoționala și socială a acestora.

Printre obiectivele consilierii, se numară și dezvoltarea personală a copiilor care presupune: formarea unei imaginea de sine adecvate, controlul stresului,  tehnici de învațare eficiente sau  identificarea opțiunilor vocaționale realiste, conforme cu aptitudinile tânărului.

Procesul de consiliere psihopedagogică are în vedere:

  • Consilierea elevilor în scopul identificării metodelor adecvate de învățare
  • Evaluarea rezultatelor școlare în concordanța cu standardele de evaluare
  • Intervenție în cazurile de insucces școlar
  • Identificarea factorilor perturbatori în procesul instructiv-educativ
  • Consiliere în cazul dificultăților de învățare si performanța școlară scăzută.
  • Identificarea dificultăților de adaptare a elevilor la mediul școlar, precum și a școlii la nivelul elevului.
  • Orientarea în carieră a elevilor și consiliere vocațională
Educația incluzivă Filosofia și axiologia educației incluzive
Grupa academică 2024-2027

Descriere succintă a integrării cursului în programul de studii

          Psihopedagogia integrării şi incluziunii se înscrie reuşit printre disciplinele fundamentale de studiu în cadrul programului respectiv fiind o ramură modernă a psihopedagogiei speciale. Tendința actuală în domeniul educației speciale are la bază filosofia normalizării a cărei transpunere în fapt presupune tot mai mult educația integrată / incluzivă a copiilor şi tinerilor cu diferite dizabilităţi. Obiectivele specializării ”Psihopedagogia integrării şi incluziunii”, prin intermediul masteratului, vizează pregătirea teoretică, metodologică și practică pentru transpunerea în fapt a filosofiei normalizării și concepției integraționiste și pentru realizarea unor cercetări – acțiune prin care se urmărește optimizarea calității vieții persoanelor cu cerințe educaționale speciale. După absolvire, o parte dintre masteranzi pot urma studiile doctorale în domeniul științelor educației sau al psihologiei educaționale.  

Disciplina Filosofia şi axiologia educaţiei  incluzivese înscrie armonios în contextul procesului de reformă declanşat în instituţiile de învăţământ din Republica Moldova, în perioada contemporană. Pregătirea specialiştilor în domeniul psihopedagogiei integrării include studierea aprofundată a problemelor teoretico-practice privind integrarea şi incluziunea copiilor / tinerilor cu dizabilităţi. Cursul va include aspecte privind intervenţia psihopedagogică în şcoala incluzivă; modele şi tipuri de şcoli incluzive; informaţii referitoare la diverse aspecte ale dezvoltării învăţământului integrat/incluziv. Accentul de bază se va pune pe promovarea unui nou sistem de valori care atribuie persoanei cu dizabilități rolul de cetățean cu drepturi egale; asigură egalizarea șanselor în domeniul educației între elevii cu CES și cei din învățământul de masă. În acest sens psihopedagogia integrării stă la baza pregătirii academice a masteranzilor și formarea unor competențe conform standardelor europene, în perspectiva exercitării profesiei în condițiile competitivității, într-o societate în continuă schimbare; formării competențelor necesare proiectării, conducerii și optimizării procesului de învățământ din perspectiva prerogativelor școlii incluzive, a pedagogiei curative și a actului educațional-terapeutic.

Cursul va include aspecte ale inovațiilor pedagogice în educația incluzivă; strategiile cercetării în contextul incluziunii școlare; managementul în educația incluzivă.


AL în disontogenii Asistența logopedică în disontogenii
Grupa academică 2024-2027

Se încadrează în categoria unităților de curs de specialitate, dezvoltate și adaptate domeniilor de formare profesională. Are ca scop acumularea cunoștințelor și formarea abilităților și competențelor de bază ce permit abordarea din perspectiva științei psihologice și pedagogice a domeniului de formare profesională, cu focalizare pe particularitățile asistenței logopedice la copiii cu diferite tipuri de disontogenii. Rezultatele învățării urmează a fi valorificate în cadrul tuturor unităților de curs fundamentale și de specialitate precum și în cadrul stagiilor de practică.

Neurolingvistica Neurolingvistica
Grupa academică 2024-2027

        Neurolingvistica este o știință care a apărut prin conexiunea dintre psihologie, neurologie și lingvistică. Ea studiază mecanismele cerebrale ale activității verbale și cele ale schimbării care au loc în momentul lezării zonelor creierului.

            Pentru viitorii specialiști în domeniul logopediei este important cunoașterea mecanismelor cerebrale ale formării mesajului verbal, codificare și decodificarea lui. În intervenții logopedice este important identificarea tulburărilor de limbaj condiționate de afectarea zonelor ale creierului și realizarea unei intervenției corecte, reieșind din analiza particularităților manifestării clinice.