Neurolingvistica este o disciplină care studiază mecanismele neuromale așe activității verbale (limbajul oral, scris, calcul) și particularitățile limbajului determinate de lezările locale ale sistemului nervos central.
Neurolingvistica este o știință interdisciplină. Prezintă un domeniu fundamental în pregătirea viitorilor logopezi privind particularitățile evaluării și intervențiilor logopedice la pacienții cu lezări ale creierului.
Cursul „Asistența logopedică” este consacrat aspectelor teoretico-aplicative și formării competențelor profesionale ale specialistului logoped. Cursul de Asistență logopedică, se încadrează în categoria unităților de curs de specialitate a domeniului de formare profesională 0111 ŞTIINŢE ALE EDUCAŢIEI și permite abordarea din perspectivă științifică a programului de master Logopedia, cu focalizare pe subiecții educației. Rezultatele învățării urmează a fi valorificate în cadrul tuturor unităților de curs de specialitate precum și în cadrul stagiilor de practică. Cursul Asistența Logopedică are un caracter interdisciplinar, predominant aplicativ; interacționează cu domenii ştiinţifice, precum: lingvistica generală: fonetica limbii române, reguli ortografice, morfologice, sintactice; medicina: anatomia, fiziologia, neuropatologia, neurolingvistica; psihologia: psihologia generală, vârstelor, personalităţii, specială, clinică, psihopatologia, psihoneurologia, psihoterapia; pedagogia: pedagogia generală, specială, metodica predării, conjunctură care facilitează asimilarea informației/conținutului cursului, înlesnește crearea imaginii complexe despre simptomatomatica persoanei cu tulburare de limbaj şi căile de remediere a tulburăriii de limbaj. Cursul are ca scop educarea cunoștințelor și dezvoltarea abilităților și competențelor de bază a masteranzilor, pentru realizarea activității directe a logopedului cu persoanele cu tulburări de limbaj; și activității indirecte, destinată elaborării strategiilor didactice (analiza/sinteza Curriculum-lui, formularea obiectivelor, selectarea metodelor și tehnicilor de lucru, materiale didactice pentru activități etc.); include principii şi metodologii generale şi specifice de organizare a terapiei logopedice.
Diagnosticul psiho-logopedic Se încadrează în categoria unităților de curs de specialitate a domeniului de formare profesională 0111 ŞTIINŢE ALE EDUCAŢIEI. Are ca scop acumularea cunoștințelor și formarea abilităților și competențelor de bază ce permit abordarea din perspectivă științifică a programului de master Logopedia, cu focalizare pe subiecții educației. Rezultatele învățării urmează a fi valorificate în cadrul tuturor unităților de curs de specialitate precum și în cadrul stagiilor de practică.
Cursul Diagnostic psiho-logopedic include principii şi metodologii generale şi specifice de organizare a diagnosticului psiho-logopedic, se înscrie reuşit printre disciplinele de studii de specialitate în cadrul programului respectiv de master. Ea stă la baza formării competenţelor specialiștilor în domeniul ŞTIINŢE ALE EDUCAŢIEI -Logopedie; corelează optimal cu celelalte cursuri din program, cât şi cu stagiul de practică logopedica. Acest curs contribuie la pregătirea de specialitate prin formarea competenţelor de diagnostic logopedic. Diagnosticul tulburărilor de limbaj se integrează tabloului dezvoltării psihice generale a copilului precum şi interdependenţei cu mediul social în care acesta trăieşte. Cu cât dezordinile limbajului suni mai grave (disartria, alalia, dislalia polimorfă, logonevroza, disgrafia reală etc.), cu atât mai mult trebuie să ne intereseze investigarea tuturor laturilor personalităţii.
Cursul Psihologia limbajului și a comunicării face parte din seria de discipline ce au misiunea să asigure pregătirea fundamentală a specialistului în domeniul Logopediei. Ea stă la baza formării la masteranzi a sistemului de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini privind:
- mecanismele și legitățile de dezvoltare și funcționare a limbajului și comunicării;
- importanța și rolul limbajului și comunicării pentru om și comunitate;
- convingerea despre necesitatea de a preocupa ființa umană de abilitățile sale relaționale într-un mod consecvent, dirijat și insistent, pentru a construi și a menține cultura relațiilor sociale.
- Studierea temelor ce sunt incluse în conținutul cursului, va permite masteranzilor însușirea unui ansamblu de elemente teoretice fundamentale (terminologie, concepte, principii, funcții, tipuri) care vor ajuta la proiectarea și managementul limbajului și comunicării eficiente în cariera
profesională.